
Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
Weerstandsvermogen
Terug naar navigatie - Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing - WeerstandsvermogenHet weerstandsvermogen geeft aan in hoeverre Meerinzicht financieel gezien in staat is eventuele tegenvallers op te vangen, zonder dat hiervoor het beleid moet worden gewijzigd. De risico’s relevant voor het weerstandsvermogen zijn die risico’s die niet anderszins zijn ondervangen. In de dagelijkse operatie zijn er tal van kansen en bedreigingen waar op ingespeeld wordt. Veel hiervan wordt ook door dagelijks management en getroffen beheersmaatregelen ondervangen. Ook reguliere risico’s – risico’s die zich regelmatig voordoen maken geen deel uit van de risico’s in het onderdeel weerstandsvermogen.
Weerstandscapaciteit
Terug naar navigatie - Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing - WeerstandscapaciteitDe weerstandscapaciteit bestaat uit de middelen en mogelijkheden om tegenvallers op te kunnen vangen. Meerinzicht kent voor dit doel geen reservepositie en kan in haar begroting enkel terugvallen op de weerstandscapaciteit die bestaat uit de post onvoorzien binnen de begroting. In de vastgestelde financiële verordening heeft het bestuur ingestemd met de mogelijkheid tot instellen van reserves. Deze mogelijkheid heeft niet tot doel om tegenvallers op te vangen, maar is bedoeld om meerjarige projecten uit te voeren, waarbij eenmalig middelen zijn verstrekt.
Weerstandscapaciteit |
Begroting |
Begroting |
Begroting |
Begroting |
---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000,-) |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
Reserves |
n.v.t. |
n.v.t. |
n.v.t. |
n.v.t. |
Onvoorzien |
27 |
27 |
27 |
27 |
Hogere bijdrage deelnemende gemeente |
p.m. |
p.m. |
p.m. |
p.m. |
Totaal |
27 |
27 |
27 |
27 |
Risico’s
Terug naar navigatie - Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing - Risico’sMeerinzicht blijft de ontwikkelingen en de daarmee verbonden kansen en risico’s en gevolgen voor de (toekomstige) begroting monitoren. Waar mogelijk en noodzakelijk worden dan ook beheersmaatregelen genomen om te voorkomen dat beleid niet gerealiseerd wordt of er financiële risico’s zijn. Mochten de ontwikkelingen leiden tot aangepaste prognoses, dan verwerkt de organisatie dit bij de eerstvolgende bestuursrapportage met bijbehorende ontwerp 1e begrotingswijziging.
Hieronder zijn overige risico’s aangegeven:
Kans : L - minder vaak dan eens per 2 jaar Impact : L < € 250.000
M - eens per 1 of 2 jaar M > € 250.000 en < € 500.000
H - Vaker dan eens per jaar H > € 500.000
Risico-overzicht |
|
Kengetallen
Terug naar navigatie - Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing - KengetallenMet de algemene financiële kengetallen wordt inzicht gegeven in de financiële positie van de gemeente. Kengetallen zijn getallen, die de verhouding uitdrukken tussen bepaalde onderdelen van de begroting of de balansen en kunnen helpen bij de beoordeling van de financiële positie. De kengetallen maken inzichtelijk over hoeveel financiële ruimte Meerinzicht beschikt om structurele en incidentele lasten te kunnen dekken of op te kunnen vangen.
In het BBV staan de volgende algemene financiële kengetallen:
- Netto schuldquote;
- Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen;
- Solvabiliteitsratio;
- Grondexploitatie (niet van toepassing voor Meerinzicht);
- Structurele exploitatieruimte;
- Belastingcapaciteit (niet van toepassing voor Meerinzicht).
De Begroting en Jaarstukken van Meerinzicht bevatten geen grondexploitatie en belastingopbrengsten en derhalve worden de kengetallen 4 en 6 niet opgenomen in deze paragraaf. In de onderstaande tabel zijn de vier van toepassing zijnde kengetallen opgenomen voor begrotingsjaren 2025-2029.
De conclusie is dat Meerinzicht bij twee kengetallen (de netto schuldquote en de netto schuldquote gecorrigeerd voor alle leningen) de categorie A heeft. Meerinzicht heeft met name vaste activa op het gebied van automatisering. Op het kengetal ‘Solvabiliteitsratio’ scoort Meerinzicht een C. Aangezien Meerinzicht geen eigen vermogen heeft, is dat onvermijdelijk. Zoals bekend is Meerinzicht voor de financiering afhankelijk van de deelnemende gemeenten. Het kengetal “Structurele exploitatieruimte” geeft aan hoe groot de structurele vrije ruimte zich verhoudt tot de totale begrotingsbaten. Meerinzicht heeft voor de begrotingsjaren 2025 t/m 2029 een categorie B omdat structurele lasten gedekt worden met structurele baten en incidentele lasten met incidentele baten.
Beoordeling door Provincie Gelderland |
||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kengetallen |
Categorie A |
Categorie B |
Categorie C |
|||||||
Netto schuldquote |
<90% |
90%-130% |
>130% |
|||||||
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen |
<90% |
90%-130% |
>130% |
|||||||
Solvabiliteitsratio |
>50% |
20%-50% |
<20% |
|||||||
Structurele exploitatieruimte |
>0% |
0% |
<0% |
|||||||
Grondexploitatie |
<20% |
20%-35% |
>35% |
|||||||
Belastingcapaciteit |
<95% |
95%-105% |
>105% |
|||||||
Kengetallen |
Begroting |
Begroting |
Begroting |
Begroting |
Begroting |
|||||
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
||||||
Netto schuldquote |
7,29% |
A |
7,73% |
A |
6,58% |
A |
7,02% |
A |
5,98% |
A |
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle leningen |
7,29% |
A |
7,73% |
A |
6,58% |
A |
7,02% |
A |
5,98% |
A |
Solvabiliteitsratio |
0,00% |
C |
0,00% |
C |
0,00% |
C |
0,00% |
C |
0,00% |
C |
Structurele exploitatieruimte |
0,00% |
B |
0,00% |
B |
0,00% |
B |
0,00% |
B |
0,00% |
B |
Grondexploitatie |
n.v.t. |
n.v.t. |
n.v.t. |
n.v.t. |
n.v.t. |
|||||
Belastingcapaciteit |
n.v.t. |
n.v.t. |
n.v.t. |
n.v.t. |
n.v.t. |