
Incidentele baten en lasten
Inleiding
Terug naar navigatie - Incidentele baten en lasten - InleidingIn de volgende tabel staat een overzicht van de incidentele baten en lasten. Incidenteel houdt in dat het gaat om baten en lasten die een tijdelijk karakter hebben. Deze zitten slechts één of enkele jaren in de begroting. Dit overzicht geeft niet alleen inzicht in de incidentele baten en lasten, maar is ook een hulpmiddel bij het beoordelen van het structurele begrotingssaldo. De baten en lasten die niet incidenteel zijn, zijn immers structureel van aard. Het structurele begrotingssaldo geeft aan of de structurele lasten met structurele baten worden afgedekt.
In alle begrotingsjaren is de begroting structureel sluitend. Dit betekent dat in alle begrotingsjaren de structurele lasten volledig worden gedekt door structurele baten.
Begroting 2026-2029 - incidentele baten en lasten. |
||||
---|---|---|---|---|
Programma (bedragen x €1.000,-) |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
Incidentele lasten |
||||
Bedrijfsvoering |
273 |
0 |
0 |
0 |
Domein Sociaal |
355 |
241 |
0 |
0 |
Saldo |
628 |
241 |
0 |
0 |
Incidentele baten |
||||
Bedrijfsvoering |
-273 |
0 |
0 |
0 |
Domein Sociaal |
-355 |
-241 |
0 |
0 |
Saldo |
-628 |
-241 |
0 |
0 |
Totaal saldo van incidentele baten en lasten |
0 |
0 |
0 |
0 |
Structurele baten en lasten |
||||
Lasten |
55.022 |
54.801 |
54.754 |
54.819 |
Baten |
-55.022 |
-54.801 |
-54.754 |
-54.819 |
Totaal Structurele baten en lasten |
0 |
0 |
0 |
0 |
Saldo |
0 |
0 |
0 |
0 |
Specificatie incidentele lasten en baten
Terug naar navigatie - Incidentele baten en lasten - Specificatie incidentele lasten en batenProgramma (bedragen x €1.000,-) |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
---|---|---|---|---|
Incidentele lasten |
||||
Bedrijfsvoering |
||||
- Project archief achterstanden Harderwijk (DIV) |
273 |
|||
- Wet open overheid |
||||
Domein Sociaal |
||||
- Inzet klantmanager (esf subsidie) |
106 |
106 |
||
- Afhandeling aanvraag minimaregelingen |
114 |
|||
- Inburgering 1,5 fte |
135 |
135 |
||
Totaal Incidentele lasten |
628 |
241 |
0 |
0 |
Incidentele baten |
||||
Bedrijfsvoering |
||||
- Project archief achterstanden Harderwijk (DIV) |
||||
- Wet open overheid |
-273 |
|||
Domein Sociaal |
||||
- ESF subsidie voor inzet klantmanager |
-106 |
-106 |
||
- Afhandeling aanvraag minimaregelingen |
-114 |
|||
- Inburgering 1,5 fte |
-135 |
-135 |
||
Totaal Incidentele baten |
-628 |
-241 |
0 |
0 |
Totaal saldo van incidentele baten en lasten |
0 |
0 |
0 |
0 |
Criteria repressief toezicht provincie
Terug naar navigatie - Incidentele baten en lasten - Criteria repressief toezicht provincieDe uitgangspunten, die de provincie hanteert om voor het begrotingsjaar 2026 voor het repressieve toezicht in aanmerking te komen zijn:
- De begroting 2026 is in structureel en reëel evenwicht. Als dat niet het geval is, maakt de meerjarenraming aannemelijk dat dit evenwicht uiterlijk in 2029 tot stand komt.
- De jaarrekening 2024 is in structureel en reëel evenwicht. Als de jaarrekening niet in evenwicht is, betrekt de provincie het structureel tekort bij het onderzoek van de begroting 2026. Dit betekent dat de jaarrekening goed inzicht moet geven in het structurele en incidentele aandeel van het tekort.
- De door het bestuur vastgestelde jaarrekening 2024 en de vastgestelde begroting 2026 moeten respectievelijk voor 15 juli 2025 en voor 15 september 2025 ingediend worden bij de provincie.
Structureel evenwicht betekent dat in de begroting structurele lasten gedekt worden door structurele baten. Het reëel evenwicht houdt in dat onderzoek wordt gedaan naar de realiteit van de ramingen. Daarbij moet de begroting en meerjarenraming uiteraard volledig zijn. Op basis van bovenstaande tabel kan geconcludeerd worden dat de begroting 2026 structureel en reëel sluitend is.