Toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening over het begrotingsjaar

Inleiding

Terug naar navigatie - Toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening over het begrotingsjaar - Inleiding

In deze paragraaf worden de saldo's van de twee programma's weergegeven met daarin een verklaring op hoofdlijnen. Vervolgens wordt ook het concern beeld gegeven. De totale realisatie over 2024 wordt afgezet tegen de begroting na wijziging zoals die bij de bestuursrapportage en de 1e begrotingswijziging is vastgesteld. Met het vaststellen van de bestuursrapportage gedurende het jaar, is er vooruitlopend op de jaarrekening al  € 1.041.000 teruggevloeid naar de gemeenten. 

Programma Bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening over het begrotingsjaar - Programma Bedrijfsvoering
Toelichting saldo baten en lasten Domein Bedrijfsvoering (bedragen x €1.000,-)
Bedrijfsvoeringkosten
€ 281
Personele lasten (o.a.s salarissen en inhuur)
€ -211
Projecten
€ 142
Bijdragen
€ 229
Voorzieningen
€ 238
Prognose Bestuursrapportage 2024
€ -118
Subtotaal
€ 561

Voordelig saldo programma Bedrijfsvoering van € 561.000
Het programma Bedrijfsvoering heeft het boekjaar 2024 afgesloten met een voordelig resultaat van € 561.000. 
Bij de Bestuursrapportage 2024 is een verwacht nadelig resultaat gepresenteerd van € 118.000. De belangrijkste mutaties ten opzichte van de Bestuursrapportage 2024 worden hieronder verder toegelicht.

Voordeel Bedrijfsvoeringskosten en projecten (281.000 V)
Het voordeel op de bedrijfsvoeringskosten heeft onder andere te maken met minder uitvoeringskosten binnen de afdeling Informatisering en Automatisering. 

In de jaarrekening van de afdeling I&A is een positief saldo ontstaan ten opzichte van de verwachting in de Bestuursrapportage 2024. Dit positieve saldo is voornamelijk het gevolg van twee factoren:

  1. Niet-benutte risicoreserveringen: In de begroting was rekening gehouden met potentiële risico’s, zoals extra kosten voor inhuur en een eenmalig risicobudget voor aanvullende softwarekosten. Deze risico’s hebben zich in 2024 echter niet voorgedaan. Hierdoor is een bedrag van €160.000 aan gereserveerde middelen niet ingezet, wat een aanzienlijk deel van het positieve saldo verklaart.

  2. Lagere hardwarekosten en hogere inkomsten uit verkoop: Er zijn minder uitgaven geweest aan hardware dan oorspronkelijk begroot. Daarnaast heeft de verkoop van telefoons meer opgebracht dan verwacht in de Bestuursrapportage 2024. Samen hebben deze ontwikkelingen geleid tot een extra positief resultaat van €90.000.

Daarnaast is er een overschot ontstaan binnen de software-onderhoudsbudgetten. Dit komt doordat:

  • De onderhoudskosten in de Bestuursrapportage 2024 aanvankelijk te hoog zijn ingeschat.
  • De verwachte prijsstijgingen door indexatie van onderhoudscontracten lager uitvielen dan waar vooraf rekening mee was gehouden.

Door deze ontwikkelingen is er een positief resultaat ontstaan binnen de afdeling I&A.

Personele lasten (211.000  N)
Ten aanzien van de personele lasten heeft programma domein Bedrijfsvoering een nadeel van €211.000. Ten opzichte van de bestuursrapportage is dit een daling van +/- € 633.000. Het verschil kan verklaard worden door extra inhuur in verband met langdurige ziekte om de continuïteit van de bedrijfsvoering te kunnen garanderen,  het toch in kunnen vullen van vacatures gedurende het 2e half jaar en het uitkeren van incidentele salarislasten. Voorbeelden van incidentele salarislasten zijn uitkeringen zoals afgesproken in vaststellingsovereenkomsten, RVU uitkeringen en overige incidentele salarislasten.  Voor enkele incidentele personele lasten is in het verleden een voorziening getroffen.  De onttrekking van deze voorzieningen is meegenomen in  het onderdeel 'voorzieningen'.

Projecten (142.000 V)
Binnen het domein Bedrijfsvoering spelen meerdere projecten. Het gaat hierbij onder andere om de volgende projecten:
- Businesscase DIV;
- Archiefachterstanden Harderwijk;
- Arbeidsmarktcommunicatie;
- Wet Open Overheid

Aan bovenstaande projecten ligt een businesscase/uitvoeringsplan ten grondslag. Resterend budget in 2024 wordt als onderhanden werk aangemerkt en meegenomen naar 2025 om zo de doelstellingen van de projecten te kunnen realiseren. Op deze projecten is hierdoor in 2024 geen resultaat gerealiseerd. 

Daarnaast belasten wij, vanuit Meerinzicht, de uren door aan de gemeenten met betrekking tot de inzet van de vastgoedtafel. Eind 2024 bleek dat er meer uren gefactureerd kon worden dan waar ten tijde van de bestuursrapportage rekening mee gehouden werd, en daardoor leidt dit nu tot een positief resultaat.

In 2024 is de afdeling inkoop begonnen met het doorbelasten van projecturen richting de gemeenten. Deze uren waren ten tijde van de bestuursrapportage niet bekend, en daardoor leidt dit nu tot een positief resultaat.

Per saldo wordt het positieve resultaat binnen de categorie projecten enkel veroorzaakt door de realisatie vanuit de vastgoedtafel en projecten inkoop. 

Bijdragen (229.000 V)
In het 2e halfjaar van 2024 zijn er enkele  lasten, in overleg met de 3 gemeenten, doorbelast door middel van facturatie. Deze 'extra' bijdragen zijn niet begroot ten tijde van de bestuursrapportage 2024, en leiden hierdoor tot een positief resultaat.

Enkele voorbeelden hiervan zijn de extra door te belasten aanschaf van hardware en software in opdrachten van Ermelo, Harderwijk en Zeewolde. En de inzet van een extra trainee binnen Harderwijk, hier staan ook lasten tegenover. Deze lasten zijn onderdeel van de uitkomst op de personele lasten.

Voorzieningen (238.000 V)
Binnen programma Bedrijfsvoering is Meerinzicht verplicht geweest, volgens het BBV, om een aantal voorzieningen te treffen. Zo zijn er voorzieningen getroffen voor verlofsparen, ww-verplichtingen, WGA, RVU en afvloeiingsregeling voor personeel. 

Programma domein sociaal

Terug naar navigatie - Toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening over het begrotingsjaar - Programma domein sociaal
Toelichting saldo baten en lasten Domein Sociaal (bedragen x €1.000,-)
Bedrijfsvoeringkosten
40
Personele lasten (o.a.s salarissen en inhuur)
-123
Projecten
75
Bijdragen
28
Voorzieningen
-52
Prognose Bestuursrapportage 2024
-291
Subtotaal
-323

Nadelig saldo programma Domein Sociaal van € 323.000
Het programma domein sociaal heeft het boekjaar 2024 afgesloten met een nadelig resultaat van € 323.000. Bij de Bestuursrapportage was een verwacht nadeel van  € 291.000 aangekondigd. De belangrijkste mutaties ten opzichte van de Bestuursrapportage 2024 worden hieronder verder toegelicht.

Personele lasten ( 123.000 N)
Ten aanzien van de personele lasten heeft het programma domein sociaal een nadeel in 2024. Verlenging van inhuur om continuïteit als gevolg van doorstroom en uitstroom van personeel  in de uitvoering te waarborgen binnen de afdelingen Wmo, Participatie en Kwaliteit en Beleid leidt tot een nadeliger resultaat dan geprognosticeerd bij de bestuursrapportage. 

Bedrijfsvoeringskosten en projecten Domein Sociaal ( 115.000 V)
Het voordeel op de bedrijfsvoeringskosten ontstaat door een te behoudende inschatting op de uitvoeringskosten voor abonnementen en loonwaardemetingen bij de bestuursrapportage. Het project Terugvordering en verhaal is afgerond in 2024 en verder ondergebracht onder de reguliere uitvoeringstaken voor debiteurenbeheer. Het restant budget voor het project is vrijgevallen waardoor een voordeel op projecten ontstaat. 

Bijdragen ( 28.000 V)
In het 2e halfjaar van 2024 zijn er enkele  lasten, op basis van overeengekomen afspraken, doorbelast door middel van facturatie. Deze 'extra' bijdragen zijn niet begroot ten tijde van de bestuursrapportage 2024, en leiden hierdoor tot een positief resultaat.

Voorzieningen (52.000 N)
Binnen Programma Sociaal is Meerinzicht verplicht geweest, volgens het BBV, om een aantal voorzieningen te treffen. Zo zijn er voorzieningen getroffen voor verlofsparen, ww-verplichtingen, WGA, RVU en afvloeiingsregeling voor personeel. 

Concern Meerinzicht

Terug naar navigatie - Toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening over het begrotingsjaar - Concern Meerinzicht

Het financiële resultaat na bestemming ten aanzien van het boekjaar 2024 komt op basis van het resultaat van beide domeinen uit op afgerond € 238.000 voordelig. De opbouw van het resultaat, gecategoriseerd op hoofdlijnen, is hieronder weergegeven.  In het gepresenteerde resultaat is de post onderhanden werk verwerkt, die hieronder nader is toegelicht. 

Meerinzicht totaal
Toelichting saldo baten en lasten (bedragen x €1.000,-)
Bedrijfsvoeringkosten
€ 321
Personele lasten (o.a.s salarissen en inhuur)
€ -334
Projecten
€ 217
Bijdragen
€ 257
Voorzieningen
€ 186
Prognose Bestuursrapportage 2024
€ -409
Subtotaal
€ 238

Onderhanden werk concern Meerinzicht
Met de jaarrekening 2024 zal voorgesteld worden om een aantal posten mee te nemen als onderhanden werk naar 2025.
Over de volgende posten is bij de bestuursrapportage 2024 al besloten:

  • Wet Inburgering
  • VerSaaSing belastingen

Daarnaast wordt voorgesteld om de volgende posten, vanuit de jaarrekening 2024, mee te nemen als onderhanden werk naar 2025:

  • Innovatiebudget
  • Proj. achterstanden Harderwijk (DIV)
  • Doorontw. archief-/inf. beh. DIV
  • Doorontw. archief-/inf. beh. DS
  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Implementatie P&C Tooling
  • CLO
  • RET

Innovatiebudget (112.000)
Meerinzicht heeft de ambitie om een pilot te starten met de inzet van AI, met als doel een efficiënter en betrouwbaarder proces binnen veilige omstandigheden. Door de voorbereidende fase van het project en de zoektocht naar het juiste proces is het innovatiebudget in 2024 hiervoor niet benut. De start van het project staat nu gepland voor 2025.

Project achterstanden Harderwijk (DIV) (263.000)
Vanwege de complexiteit van dit project is er eind 2024 nog een budget overgebleven van €263.000. Verwachting is dat in 2025, conform het originele plan, deze middelen ingezet gaan worden.

Doorontw. archief-/inf. beh. DIV (690.000) & Doorontw. archief-/inf. beh. DS (169.000)
Deze 2 projecten zijn in 2024 samengebracht onder de noemer "Werken aan Dossiers (WAD)".

  • De reden dat de budgetten niet conform de Meerjarenbegroting 2020 zijn ingezet, en de taken nog niet volledig zijn uitgevoerd, komt doordat:
  • De doorlooptijd langer is dan in 2020 gedacht, doordat:
  • De besluitvorming later plaatsvond waardoor het programma is later gestart dan gepland.
  • De oorspronkelijke financiële planning daarmee achterhaald is.
  • De verandering complexer is dan verwacht en om meer begeleiding vraagt.
  • Het vinden van gekwalificeerd personeel door huidige marktontwikkelingen meer tijd kost dan verwacht.
  • De achterstanden in de periode 2020-2023 zijn toegenomen.
  • Uitdagingen in de lijnorganisatie voor vertraging hebben gezorgd.
  • Er zijn Woo gelden extra beschikbaar gesteld voor de extra achterstanden.
  • De programmaplanning is aangepast (voor het laatst in 2024), de financiële planning zal hier op bijgesteld te worden.  

Arbeidsmarktcommunicatie (109.000)
Dit betreft een project opgestart in 2023, en waarvan een deel van het projectbudget als onderhanden werk is meegenomen naar 2024. Conform planning was het de bedoeling om dit project af te ronden in 2024. Echter bleek het vinden van de juiste externe partij meer tijd te kosten dan gepland waardoor de beoogde planning niet behaald is. In 2024 is er één contract gesloten met een externe partij waardoor dit project in 2025 afgerond wordt.

Implementatie P&C Tooling (17.000)
In 2024 is gestart met de implementatie van een nieuwe P&C Tool (Pepperflow). De implementatie is nog niet volledig afgerond in 2024 waardoor wordt voorgesteld om het resterende budget als onderhanden werk mee te nemen naar 2025 zodat het project succesvol afgerond kan worden.

CLO (27.000)
In het 2e half jaar van 2024 heeft er besluitvorming plaats gevonden voor de tijdelijke uitbreiding van de CLO formatie. Deze tijdelijke uitbreiding startte per 01-11-2024. Echter is het niet gelukt om deze inhuur uitvraag in te vullen. Waardoor wordt voorgesteld het opgehaalde bedrag van 2024 aan te merken als onderhanden werk zodat er alsnog inzet gepleegd kan worden in 2025 voor de oorspronkelijke looptijd zoals in het besluit opgenomen.

Regionaal Expertise Team (RET) (23.000)
Bijeenkomsten met inzet van experts vanuit zorgaanbieders waarvoor het geld beschikbaar is gesteld worden in 2025 voortgezet. 

Onderdeel (bedragen x € 1.000,-)
Onderhandenwerk domein Bedrijfsvoering
Innovatiebudget
112
Proj. achterstanden Harderwijk (DIV)
263
Doorontw. archief-/inf. beh. DIV
690
Doorontw. archief-/inf. beh. DS
169
Arbeidsmarktcommunicatie
109
Implementatie P&C Tooling
17
CLO
27
VerSaaSing belastingen*
80
Totaal domein bedrijfsvoering
1.467
Onderhandenwerk domein Sociaal
Wet Inburgering*
75
RET
23
Totaal domein sociaal
98
Totaal
1.565
* Op basis van eerdere besluitvorming al vastgesteld als onderhanden werk