Monitor Sociaal Domein
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Doelstelling(en) Inzicht bieden in de voortgang in het sociaal domein op basis van de vastgestelde opgaven en bijbehorende strategische- en beleidsdoelen uit de Nota Sociaal Domein.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Risico’s: n.v.t.
Maatregelen: n.v.t. Succespunten: In 2024 is de eerste ‘grote monitor’ opgeleverd als interactieve PDF. Het betreft een groot aantal belangrijke indicatoren die een beeld geven van de voortgang binnen het sociaal domein van de EHZ-gemeenten.
Tevens is de ‘kleine monitor’ opgeleverd in de vorm van het magazine ‘Sociaal Domein Vertelt’. Deze is begin 2025 met de gemeenteraden gedeeld.
|
Pilot Projectmatig Werken
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Doelstelling(en) 1. Het ontwikkelen van een uniforme werkwijze 2. Het creëren van ontwikkelkansen voor medewerkers van Domein Sociaal 3. Het projectmatig oppakken van niet-regulier werk
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De Pilot Projectmatig Werken is gestart in 2024 voor de looptijd van één jaar. Deze is succesvol afgesloten. Een evaluatierapport met bijbehorend advies voor het doorzetten van projectmatig werken binnen Domein Sociaal is positief ontvangen door het MT-DS.
Succespunten: De pilot is succesvol afgerond. Onderwerpen worden projectmatig opgepakt en leveren resultaten. Knelpunten: n.v.t.
|
Basisregistratie Personen (BRP)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Doelstelling(en) Gebruikmaken van de BRP conform geldende wet- en regelgeving voor eind 2024.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Er is gedurende 2024 een grote inventarisatie gedaan van lopende werkprocessen die te maken hebben met de Basisregistratie Personen. Als gevolg hiervan is een opschoonactie binnen het systeem in gang gezet en is een vernieuwde werkwijze ontworpen en geïmplementeerd. Deze werkwijze is momenteel in werking en wordt - ten behoeve van een positieve afronding - in Q2 2025 geëvalueerd en eventueel bijgesteld. Risico’s: n.v.t. Maatregelen: n.v.t. Succespunten: De opschoonactie binnen de systemen is een groot succes geweest. We kunnen stellen dat het doel van het project behaald is. De geplande evaluatie gaat de laatste eventuele problemen signaleren en oplossen. Knelpunten: n.v.t.
|
Omgekeerde Verordening
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Doelstelling(en) Het doel van dit project is het onderzoeken en uitwerken van de omgekeerde verordening als leidende werkwijze binnen EHZM-verband.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alle categorieën staan oranje gekleurd. Hieronder een korte samenvatting:
Financiën: Er zal een investering gevraagd worden voor de realisatie van de omgekeerde verordening. In Q1 2025 wordt in kaart gebracht wat de schaal van deze investering is. Het gaat om een investering voor zowel het realiseren van de omgekeerde verordening als het realiseren van de bijbehorende werkwijze binnen de uitvoering. Dit vereist o.a. extra training en inzet. Planning: De planning voor het project is meermaals aangepast in verband met uitval binnen de formatie en wijzigingen in de opzet van het project. In december is een vernieuwd Project Initiatie Document vastgesteld. Inhoud De schaal en impact van deze opdracht is zeer groot. Voor een goede omvorming van de integrale verordening, inrichting en training van de uitvoering is externe expertise nodig. Dit punt hangt daarom samen met het punt aangegeven bij het kopje financiën. Risico’s: 1) Zonder externe expertise staat het beoogde eindresultaat onder druk 2) De schaal van dit project is erg groot. De gevolgen en risico’s hiervan in kaart brengen is een langdurig proces. Dit kan invloed hebben op de planning. Maatregelen: 1) Er is een voorstel in de maak voor het toevoegen van externe expertise. Dit zal een financiële inbreng vragen. 2) Externe expertise (zie punt 1) zal helpen bij het managen van het te lopen proces en de bijbehorende beslismomenten. Dat zal ten goede komen van de beoogde planning. Succespunten: Het vastgestelde PID in december 2024 geeft meer focus aan de projectopdracht. Knelpunten: Zie risico’s en maatregelen.
|
Kwaliteitsplan
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Doelstelling(en) Het kwaliteitsplan implementeren binnen Domein Sociaal.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De planning van dit project staat op oranje omdat deze vertraagd is. Team kwaliteit heeft een teamplan geschreven dat gaat helpen om een inhaalslag te maken in 2025. Risico’s: Vanwege uitval is de prioriteit van dit onderwerp lager geworden. Maatregelen: Een deel van dit project wordt opgepakt door leden van Team Kwaliteit zelf, in samenwerking met het projectbureau. Succespunten: Team Kwaliteit heeft een teamplan geschreven dat focus en inhoud geeft voor de implementatie van het kwaliteitsplan. Knelpunten: Zie risico’s
|
Bijstandsbesluit Zelfstandigen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Doelstelling(en) Het in kaart brengen van passende alternatieven voor het behandelen van casussen binnen de Bijzondere Bijstand Zelfstandigen (BBZ).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De planning van dit project staat op oranje omdat vanwege uitval geen prioriteit gegeven kan worden aan dit onderwerp. Risico’s: De uitvoer in huidige vorm wordt gezien als kwetsbaar omdat het momenteel een solistische functie met specifieke expertise betreft. Deze wordt nu extern ingeregeld. Maatregelen: De maatregel is het projectdoel. Vanwege de huidige prioritering is deze maatregel niet toereikend. Succespunten: n.v.t. Knelpunten: Zie risico’s
|
Eigen Bijdrage Oekraïne
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Doelstelling(en) Inrichten en uitvoeren van de Eigen Bijdrage Oekraïne.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vanaf januari 2025 wordt een verplichte eigen bijdrage gevraagd van Oekraïners die in een gemeentelijke opvang verblijven, mits ze een inkomen hebben boven een normbedrag die past bij hun werk- en gezinssituatie. Risico’s: n.v.t. Maatregelen: n.v.t. Succespunten: De inrichting is voltooid. Het werkproces en de verwerking hiervan wordt momenteel gemonitord om eventuele problemen snel op te lossen. Knelpunten: n.v.t.
|
Hersteltermijnen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Doelstelling(en) 1. Conformeren aan wetgeving 2. Optimaliseren proces 3. Verbreden van kennis 4. Verbetering dienstverlening
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Risico’s: geen Maatregelen: geen Succespunten: proces nu conform wetgeving en rechtspraak, alle documenten zijn aangepast, verdieping gegeven aan de teams. Knelpunten: implementatie documenten stagneert vanwege te weinig fte’s bij documentbeheer.
|
Begrijpelijke taal
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Doelstelling(en) Verbetering dienstverlening
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Risico’s: geen Maatregelen: geen Succespunten: 4 van de 5 stappen zijn voltooid, advies en aanbevelingen (stap 5) is gaande Knelpunten: geen
|
Nieuw Primair besluit
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Doelstelling(en) 1. Conformeren aan wetgeving 2. Optimaliseren proces 3. Verbreden van kennis 4. Verbetering dienstverlening
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Risico’s: geen Maatregelen: geen Succespunten: proces nu conform wetgeving en rechtspraak, alle documenten zijn aangepast, verdieping wordt gegeven aan de teams. Knelpunten: geen
|
Handhaving
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Doelstelling(en) 1. Conformeren aan wetgeving 2. Optimaliseren proces 3. Verbreden van kennis 4. Verbetering dienstverlening
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Risico’s: geen Maatregelen: geen Succespunten: pilot start 3 maart 2025, verdieping wordt gegeven aan de teams Knelpunten: te weinig fte’s bij handhaving
|
Website Minima en BB
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Doelstelling(en) 1. Conformeren aan wetgeving 2. Verbetering dienstverlening
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Risico’s: geen Maatregelen: geen Succespunten: verwijzingen naar minimaregelingen nu conform wetgeving en rechtspraak. Implementatie gaande Knelpunten: geen
|
Aanvraagprocedures SD
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Doelstelling(en) 1. Conformeren aan wetgeving 2. Optimaliseren proces 3. Verbreden van kennis 4. Verbetering dienstverlening
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Risico’s: juridische risico’s bij digitalisering en robotisering van de procedures Maatregelen: juridisch advies gegeven en mogelijkheden omschreven Succespunten: nog geen Knelpunten: wachtend op andere projectgroepen
|
Maatregelen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Doelstelling(en) 1. Conformeren aan wetgeving 2. Optimaliseren proces 3. Verbreden van kennis 4. Verbetering dienstverlening
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Risico’s: geen Maatregelen: geen Succespunten: conformeren aan wetgeving en rechtspraak is gaande Knelpunten: geen
|
Boete en Artikel 17 PW
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Doelstelling(en) 1. Conformeren aan wetgeving 2. Optimaliseren proces 3. Verbreden van kennis 4. Verbetering dienstverlening
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Risico’s: niet geheel conformeren aan wetgeving en rechtspraak Maatregelen: juridisch advies gegeven en mogelijkheden omschreven Succespunten: nog geen Knelpunten: politieke keuzes en belangen
|
Oekraïne
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Doelstelling(en) 1. Conformeren aan wetgeving 2. Optimaliseren proces 3. Verbetering dienstverlening
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Risico’s: geen Maatregelen: geen Succespunten: proces nu conform wetgeving, aanpassen documenten is gaande Knelpunten: deadline en bezetting JKM
|
Ontheffingen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Doelstelling(en) 1. Conformeren aan wetgeving 2. Verbreden van kennis 3. Optimaliseren proces 4. Verbetering dienstverlening
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Risico’s: geen Maatregelen: geen Succespunten: nog geen Knelpunten: geen
|
Alleenverdienersproblematiek
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Doelstelling(en) 1. Conformeren aan wetgeving 2. Verbreden van kennis 3. Optimaliseren proces 4. Verbetering dienstverlening
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Risico’s: geen Maatregelen: geen Succespunten: proces nu conform wetgeving en rechtspraak, alle documenten zijn aangepast, verdieping wordt gegeven aan de teams. Knelpunten: geen
|
Project IIT deel II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Doelstelling(en) 1. Conformeren aan wetgeving 2. Verbreden van kennis 3. Optimaliseren proces 4. Verbetering dienstverlening
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Risico’s: niet geheel conformeren aan wetgeving en rechtspraak Maatregelen: Pilot verlengd middels collegebesluit, gefaseerd doorvoeren van wijzigingen Succespunten: alle documenten zijn aangepast, verdieping is gegeven aan de teams, werkafspraken en werkinstructies zijn vernieuwd Knelpunten: te weinig fte’s in uitvoerende team, deels afhankelijk van draagvlak ander team.
|
Het inrichten van casusregie en procesregie binnen de Wmo
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Doelstelling(en) Het realiseren van casusregie en procesregie binnen de Wmo
Resultaten 1. Er duidelijkheid bestaat over wat onder casusregie en procesregie wordt verstaan. 2. Er duidelijkheid bestaat over wie casusregie uitvoert. 3. Er duidelijkheid bestaat over wat er verwacht wordt van een casusregisseur. 4. De casusregisseur de kennis en vaardigheden heeft om casusregie uit te kunnen voeren. 5. Er afstemming en werkafspraken bestaan tussen procesregie en casusregie.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Risico’s: Personeelsverloop kan leiden tot verlies van essentiële kennis en expertise. Maatregelen: Jaarlijkse training en supervisie worden gecontinueerd om vaardigheden en kennis bij uitvoerders op peil te houden, ongeacht personeelsverloop. Succespunten: - Zorgaanbieders voeren casusregie uit volgens de gemaakte afspraken. - Afdeling Veiligheid neemt de procesregie op zich. - Beschrijving en commitment over casusregie en procesregie zijn vastgelegd. - Intervisie is gestart en de afstemming tussen zorg en veiligheid is georganiseerd. Knelpunten: De procesregie bij complexe zorgcasussen dient te worden uitgebreid. Afdeling Veiligheid zet hier een gerichte interventie op in.
|
Toezicht rechtmatigheid
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Doelstelling(en) Eind 2024 een team formeren die verantwoordelijk is voor het toezicht op rechtmatigheid binnen de P-wet, Wmo (incl. beschermd wonen) en de Jeugdwet.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Risico’s: Personeelsverloop kan leiden tot verlies van kennis, terwijl specifieke vaardigheden en expertise essentieel zijn voor deze functie. Aangezien er landelijk een tekort is aan ervaren toezichthouders, vereist de inwerkperiode van nieuwe medewerkers een investering in opleiding en ontwikkeling. Binnen de ombuiging is extra capaciteit aangevraagd om meer toezichtonderzoeken uit te kunnen voeren. Maatregelen: Om de kennis en kwaliteit van toezichthouders te waarborgen, wordt ondersteuning geboden door middel van een training-on-the-job. Succespunten: - 11 toezichtonderzoeken naar rechtmatigheid uitgevoerd - 12 screenings PGB Wmo (vanaf oktober 2024) - 6 screenings maatwerk Jeugd (vanaf oktober 2024) - Werkprocessen en werkinstructies opgesteld. - Samenwerking en afstemming met andere disciplines vastgelegd en worden conform deze richtlijnen uitgevoerd. Gestart met onderzoeken naar samenwerkingsvorm in de regio (Putten, Oldebroek, Nunspeet en Elburg) Knelpunten: Vanwege de vereiste specifieke kennis is ervoor gekozen om eerst ervaring op te doen binnen de Wmo en Jeugd, met de mogelijkheid tot uitbreiding naar Participatie op een later moment. Hierdoor richt het huidige team zich nog niet op organisaties binnen de P-wet. Dit staat los van het toezicht op onrechtmatigheid bij individuen, dat al jarenlang wordt uitgevoerd als onderdeel van de reguliere werkzaamheden binnen de Participatiewet.
|
Effectief en efficiënt werken
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Doelstelling(en) 1. Het streven naar een eerlijke en werkbare werkverdeling, zodat onder normale omstandigheden geen wachtlijsten ontstaan. 2. Zorgen dat wachttijden binnen de wettelijke termijnen blijven. 3. Voldoende tijd voor klantmanagers om zorgvuldig onderzoek te doen. 4. Het bevorderen van kwaliteit en werkplezier.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Risico’s: Vertraging in de besluitvorming over ombuigingen kan leiden tot vertraging in het project. Maatregelen: Er zijn extra middelen aangevraagd binnen de ombuiging om eventuele vertragingen op te vangen. Succespunten: Implementatie van de intakeprocedure, opstellen van werkinstructies, verlenging van indicatieperiodes, uniformere werkwijze en ontwikkeling van een dashboard. Knelpunten: Veranderingen in de werkwijze kunnen tijdelijk zorgen voor extra werkdruk binnen de uitvoering. NB: Is het mogelijk om de doelstellingen bij te stellen om beter aan te sluiten bij de actuele situatie en uitdagingen.
|