Bijlagen jaarrekening

Staat Materiële vaste activa

Terug naar navigatie - - Staat Materiële vaste activa

Staat van materiële vast activa

Terug naar navigatie - Staat Materiële vaste activa - Staat van materiële vast activa
Activum
Levens-duur
Aanschafwaarde 01-01-2024
Uitgaven 2024
Inkomsten 2024
Desinves- teringen 2024
Aanschafwaarde 31-12-2024
Afschrijving <2024
Boekwaarde 01-01-2024
Afschrijving 2024
Extra afschrijving 2024
Rente 2024
Boekwaarde 31-12-2024
Kapitaal- lasten 2024
50-0006 Verbindingen EHZ 2014
240
356.700,00
356.700,00
160.515,00
196.185,00
17.835,00
178.350,00
17.835,00
50-0023 Tech. Infra Private Cloud Vmware 202
60
420.775,64
420.775,64
252.465,38
168.310,26
84.155,12
84.155,14
84.155,12
50-0052 Scanners 2020
36
16.047,00
16.047,00
10.698,00
5.349,00
5.349,00
-
5.349,00
50-0053 Clients 2020
36
70.904,50
70.904,50
47.269,67
23.634,83
23.634,84
-0,01
23.634,84
50-0054 Airco Ermelo 2020
36
21.345,00
21.345,00
14.230,00
7.115,00
7.115,00
-
7.115,00
50-0055 Chromebooks/laptops 2021
36
56.556,42
56.556,42
37.704,28
18.852,14
18.852,14
-
18.852,14
50-0056 Clients 2021
36
57.624,08
57.624,08
38.416,05
19.208,03
19.208,02
0,01
19.208,02
50-0057 Beeldschermen 2021
36
8.554,00
8.554,00
5.702,67
2.851,33
2.851,34
-0,01
2.851,34
50-0058 WIFI 2021
36
14.259,00
14.259,00
9.506,00
4.753,00
4.753,00
-
4.753,00
50-0059 Airco Zeewolde 2021
36
42.888,00
42.888,00
28.592,00
14.296,00
14.296,00
-
14.296,00
50-0060 AV-middelen aanvulling EHZ
36
50.113,35
50.113,35
33.408,90
16.704,45
16.704,45
-0,00
16.704,45
50-0062 Servers 2021
36
49.272,13
49.272,13
16.424,04
32.848,09
16.424,04
16.424,05
16.424,04
50-0063 Clients 2022
36
170.852,88
170.852,88
56.950,96
113.901,92
56.950,96
56.950,96
56.950,96
50-0069 Randapparatuur 2022
36
57.540,15
57.540,15
19.180,05
38.360,10
19.180,05
19.180,05
19.180,05
50-0075 Netwerk Firewall Core switches 2022
36
139.886,00
139.886,00
-
139.886,00
46.628,67
93.257,33
46.628,67
50-0078 Storage backup 2022 Vervanging
36
123.422,00
123.422,00
-
123.422,00
24.684,40
98.737,60
24.684,40
50-0079 Datacenters 2022 Airco UPS HWK
60
79.889,00
-
79.889,00
-
79.889,00
15.977,80
63.911,20
15.977,80
50-0076 Netwerk 2023
36
22.675,00
22.675,00
-
22.675,00
7.558,33
15.116,67
7.558,33
50-0077 Netwerk Wifi 6 2023
60
147.404,00
147.404,00
-
147.404,00
29.480,80
117.923,20
29.480,80
50-0080 Datacenters 2023
60
15.396,00
15.396,00
-
15.396,00
3.079,20
12.316,80
3.079,20
50-0081 Clients Zero clients 2023
60
59.130,00
59.130,00
-
59.130,00
11.826,00
47.304,00
11.826,00
50-0082 Randapparatuur 2023
36
11.898,00
11.898,00
-
11.898,00
3.966,00
7.932,00
3.966,00
50-0083 Frontend 2023
60
454.048,00
454.048,00
-
454.048,00
90.809,60
363.238,40
90.809,60
50-0084 Netwerk Access switches HWK 2023
60
220.210,00
220.210,00
-
220.210,00
44.042,00
176.168,00
44.042,00
B-50-0125/INV0058 Netwerk 2023
36
8.372,02
8.372,02
8.372,02
B-50-0128/INV0073 Client 2024
60
62.592,17
62.592,17
62.592,17
B-50-0148/INV0090 Netwerk Acces switches Ermelo 2024
60
191.590,32
191.590,32
191.590,32
Totaal infrastructuur
2.667.390,15
262.554,51
-
-
2.929.944,66
731.063,00
1.936.327,15
585.361,76
-
-
1.613.519,90
585.361,76
50-0033 Werkplekken, software
60
30.520,00
30.520,00
24.415,80
6.104,20
6.104,00
0,20
6.104,00
50-0034 DDS Belastingen 2017
60
5.832,00
5.832,00
4.665,60
1.166,40
1.166,40
-0,00
1.166,40
50-0037 Beheerspakket Gisib 2018
60
18.367,32
18.367,32
11.020,39
7.346,93
3.673,46
3.673,47
3.673,46
50-0038 Harmonisatie BAG 2017
60
38.398,00
38.398,00
30.718,32
7.679,68
7.679,60
0,08
7.679,60
50-0040 Geo component in dienstverlening 20
60
14.440,00
14.440,00
11.552,28
2.887,72
2.888,00
-0,28
2.888,00
50-0042 Key2Datadistributie 2020
60
4.829,81
4.829,81
2.897,89
1.931,92
965,97
965,95
965,97
50-0043 Vastgoedinformatiesystem CBM Ermelo
60
18.494,75
18.494,75
11.096,85
7.397,90
3.698,95
3.698,95
3.698,95
50-0048 Zaakgericht werken 2018
120
1.248.801,13
1.248.801,13
249.760,23
999.040,90
124.880,12
874.160,78
124.880,12
50-0049 Decade 2020
120
463.101,75
463.101,75
92.620,35
370.481,40
46.310,18
324.171,22
46.310,18
50-0050 Touchscreenzuil 2020
60
11.514,00
11.514,00
4.605,60
6.908,40
2.302,80
4.605,60
2.302,80
50-0051 GEObasis 2021
60
21.786,85
21.786,85
8.714,74
13.072,11
4.357,37
8.714,74
4.357,37
50-0065 SmartDocuments 2022
60
9.651,25
9.651,25
1.930,25
7.721,00
1.930,25
5.790,75
1.930,25
50-0066 Key2Datadistributie 2022
60
21.157,25
21.157,25
4.231,45
16.925,80
4.231,45
12.694,35
4.231,45
50-0067 Office 2022
60
527.476,19
527.476,19
105.495,24
421.980,95
105.495,24
316.485,71
105.495,24
50-0068 Basisregistratie kadaster 2022
60
23.156,10
23.156,10
4.631,22
18.524,88
4.631,22
13.893,66
4.631,22
50-0071 Enable-U2Secure beveiliging 2022
60
3.000,00
3.000,00
-
3.000,00
600,00
2.400,00
600,00
50-0074 Oracle 2022
60
41.956,00
41.956,00
-
41.956,00
8.391,20
33.564,80
8.391,20
50-0073 Liber Corsa Autoarchiveren 2022
60
33.240,00
33.240,00
-
33.240,00
6.648,00
26.592,00
6.648,00
50-0072 Key2Belastingen 2023
60
18.362,00
18.361,90
-
18.361,90
3.672,40
14.689,50
3.672,40
Totaal Software
2.554.084,40
-
-
-
2.554.084,30
568.356,21
1.985.728,09
339.626,61
-
-
1.646.101,48
339.626,61
50-0085 Telefonie 2023
36
615.697,00
615.697,00
-
615.697,00
205.232,33
410.464,67
205.232,33
Totaal Telefonie
615.697,00
-
-
-
615.697,00
-
615.697,00
205.232,33
-
-
410.464,67
205.232,33
65-0001 GEO meetauto 2019
96
31.174,64
31.174,64
15.587,25
15.587,39
3.896,83
11.690,56
3.896,83
B-60-0001/INV8500 GEO meetapparatuur 2024
60
14.499,96
14.499,96
14.499,96
Totaal GEO
31.174,64
14.499,96
-
-
45.674,60
15.587,25
15.587,39
3.896,83
-
-
26.190,52
3.896,83
50-0061 Bureaustoelen 2021
120
24.271,81
24.271,81
4.854,36
19.417,45
2.427,18
16.990,27
2.427,18
Totaal Inventaris
24.271,81
-
-
-
24.271,81
4.854,36
19.417,45
2.427,18
-
-
16.990,27
2.427,18
Totaal Materiële vaste activa
5.892.618,00
277.054,47
-
-
6.169.672,37
1.319.860,82
4.572.757,08
1.136.544,71
-
-
3.713.266,84
1.136.544,71

Door te schuiven/ nog niet af te sluiten investeringen

Terug naar navigatie - - Door te schuiven/ nog niet af te sluiten investeringen

Door te schuiven investeringen

Terug naar navigatie - Door te schuiven/ nog niet af te sluiten investeringen - Door te schuiven investeringen

Per 31 december 2024 zijn er geen investeringen die doorgeschoven dienen te worden naar 2025. 

Af te sluiten investeringen 2024 na Bestuursrapportage

Terug naar navigatie - Door te schuiven/ nog niet af te sluiten investeringen - Af te sluiten investeringen 2024 na Bestuursrapportage

Onderstaande tabel vormt het kredietoverzicht 2024. In totaal hebben er in 2024 voor €277.054,- aan investeringen plaatsgevonden.

Object (bedragen x €1.000,-)
Begroting vorig jaar
Begrotings- wijziging 2024
Begroting totaal
Geboekt voorgaande jaren
Geboekt 2024
Vrije ruimte
Afsluiten in 2024
INV8500 GEO Meet- en uitzetapparatuur 2024
0
62
62
0
15
48
Ja
INV4001 GISIB 2024
0
0
0
0
0
0
Ja
INV0013 Servers 2024
0
0
0
0
0
0
Ja
INV0021 Chromebooks/laptops 2024
0
0
0
0
0
0
Ja
INV0058 Netwerk 2024
0
10
10
0
8
2
Ja
INV0063 Storage backup 2024
0
0
0
0
0
0
Ja
INV0068 Datacenters Airco UPS ERM 2024
0
0
0
0
0
0
Ja
INV0073 Clients 2024
0
100
100
0
63
37
Ja
INV0079 Randapparatuur 2024
0
0
0
0
0
0
Ja
INV0090 Netwerk Access switches ERM 2024
0
200
200
0
192
8
Ja
Totaal
0
372
372
0
277
95

Staat van personele sterkte en personele lasten

Terug naar navigatie - - Staat van personele sterkte en personele lasten

Personele sterkte in FTE

Terug naar navigatie - Staat van personele sterkte en personele lasten - Personele sterkte in FTE
Overzicht personele sterkte in Fte
Toegestane
Toegestane
Werkelijke
Omschrijving
stand 01-01-2024
stand 31-12-2024
stand 31-12-2024
Personeel:
Directie Bedrijfsvoering
5,3
5,14
5,3
Directie Sociaal
2,6
2,6
2,78
Traineeprogramma EHZ&M
8,89
10,67
10,68
Afdeling Belastingen, Gegevens en Juridische zaken
60,76
60,46
56,69
Afdeling HRM & Communicatie
48,99
50,41
51,76
Afdeling Facilitair, Gebouwen en Inkoop
45,8
51,12
49,54
Afdeling Informatisering en Automatisering
52,18
53,08
46,39
Afdeling Financiën
49,35
48,73
45,35
Afdeling Jeugdhulp, Inburgering en Leerlingzaken
31,23
32,12
35,69
Afdeling Wet Maatschappelijke Ondersteuning
23,86
22,68
23,41
Afdeling Participatie
35,22
36,77
38,09
Afdeling bedrijfsbureau DS
24,35
24,25
24,52
Afdeling Telefonie en Administratie
8,24
8,49
9,84
Afdeling Kwaliteit en Beleid
24,53
26,67
25,62
Totaal
421,3
433,19
425,66

Overzicht salarislasten/ personele vergoeding

Terug naar navigatie - Staat van personele sterkte en personele lasten - Overzicht salarislasten/ personele vergoeding
Overzicht salarislasten (bedragen x €1.000,-)
Primitieve begroting 2024
Begroting 2024 na wijziging
Rekening 2024
Directie Bedrijfsvoering
751
490
556
Directie Sociaal
151
328
310
Afdeling Belastingen, Gegevens en Juridische zaken
4.772
4.873
4.759
Afdeling HRM & Communicatie
4.037
4.985
5.026
Afdeling Facilitair, Gebouwen en Inkoop
3.365
3.548
3.806
Afdeling Informatisering en Automatisering
4.247
4.025
4.089
Afdeling Financiën
4.375
4.118
4.193
Afdeling Bedrijfsbureau DS
1.888
974
943
Afdeling JIL
124
150
151
Afdeling Wmo
2.049
1.917
1.934
Afdeling Participatie
2.767
2.918
2.957
Afdeling Telefonie en Administratie
463
761
726
Afdeling Kwaliteit & Beleid
2.035
2.043
2.008
Regionale uitvoeringstaken
2.325
3.682
3.792
Totaal
33.349
34.812
35.251

Totaaloverzicht van bijdragen per gemeente uniform en specifieke dienstverlening

Terug naar navigatie - - Totaaloverzicht van bijdragen per gemeente uniform en specifieke dienstverlening

Bijdrage per gemeente uniform en specifieke dienstverlening

Terug naar navigatie - Totaaloverzicht van bijdragen per gemeente uniform en specifieke dienstverlening - Bijdrage per gemeente uniform en specifieke dienstverlening
Ermelo
Harderwijk
Zeewolde
(Bedragen x € 1.000,-)
Begroting 2024 (incl. 1e BGW)
Bevoor- schotting 2024
Rekening 2024
Begroting 2024 (incl. 1e BGW)
Bevoor- schotting 2024
Rekening 2024
Begroting 2024 (incl. 1e BGW)
Bevoor- schotting 2024
Rekening 2024
Uniforme dienstverlening
- Domein Bedrijfsvoering
10.388
10.388
10.193
11.704
11.704
11.483
7.617
7.617
7.473
- Domein Sociaal
3.115
3.115
3.198
6.937
6.937
7.122
2.063
2.063
2.118
Totaal
13.503
13.503
13.391
18.641
18.641
18.605
9.680
9.680
9.591
Specifieke dienstverlening
Domein Bedrijfsvoering:
- 0,83 FTE Communicatie
78
78
78
- 1,3 FTE Communicatie
122
122
122
- HRM Ondersteuning
43
43
43
- 1 FTE Financiën
108
108
108
- Compensatie ziekte Financiën
19
19
19
- Uitbreiding Moor applicatie
3
3
3
- Vastgoedinformatiesysteem CBM
6
6
6
- Juridisch medewerker Ermelo
7
7
7
- Sigmax Ermelo
17
17
17
- traineeprogramma EHZ
215
215
211
215
215
251
64
64
64
- PO Functionaris
44
44
44
86
86
86
44
44
44
- E-Depot
10
10
10
10
10
10
10
10
10
- Wet open Overheid
137
137
136
163
163
162
127
127
126
-'Leerplein
39
39
39
74
74
74
28
28
28
- BHV
13
13
13
11
11
11
13
13
13
- Applicatie Mapkit
4
4
4
6
6
6
0
0
0
- Creditrente 2024
-194
-194
-168
-429
-429
-372
-152
-152
-132
- Door te belasten Software
0
0
4
0
0
11
3
3
3
- Door te belasten Hardware
2
2
14
2
2
6
0
1
2
- Projecten Vastgoedtafel
0
0
90
0
0
65
0
0
43
- Projecten Inkoop
0
0
19
0
0
25
0
0
1
- Overige facturatieopdrachten
0
0
12
0
0
19
0
0
26
- Archiefachterstanden Harderwijk
65
65
65
- Catering de Werf
86
86
86
- Klantinfocus Harderwijk
4
4
4
- Bodedienst Harderwijk
99
99
99
- Communicatie medewerker
40
40
40
- Vergunningparkeren
31
31
31
- Uitbreiding Roosterprogramma (zwembad de Sypel)
4
4
4
- Juridische bekendmakingen
15
15
15
- Flexibel belonen Harderwijk
13
13
13
- Stembureau Harderwijk
8
8
8
- BCT en Lost Lemon
14
14
14
- Klinkende taal
9
9
9
- Uitvoeringskosten invlechten Beschermd wonen / Maatschappelijke opvang
26
26
26
- Juridisch medewerker Zeewolde 0,3 fte
32
32
32
- Juridisch medewerker Zeewolde 0,67 fte
66
66
66
- Kwijtscheldingen belastingen
16
16
16
- Communicatie 0,56 FTE
39
39
39
Totaal
673
673
831
552
552
768
290
291
381
Ermelo
Harderwijk
Zeewolde
(Bedragen x € 1.000,-)
Begroting 2024 (incl. 1e BGW)
Bevoor- schotting 2024
Rekening 2024
Begroting 2024 (incl. 1e BGW)
Bevoor- schotting 2024
Rekening 2024
Begroting 2024 (incl. 1e BGW)
Bevoor- schotting 2024
Rekening 2024
Domein Sociaal:
- Flexibel belonen Harderwijk
7
7
7
- Jeugdwet
307
307
313
546
546
557
263
263
269
- Uitvoering JOR
9
8
9
15
16
15
- Beschermd wonen
341
341
344
- Beschermingstafel
17
18
17
29
25
30
- Doorstroompunt
894
894
881
- Leerplicht
118
109
120
210
193
214
102
91
104
- Toegang Jeugd Zeewolde
1.040
1.005
1.043
- Wet inburgering
252
252
225
482
482
430
221
221
197
- Beleidsmatige samenwerking
4
4
4
4
4
4
4
4
4
- Invlechting Beschermd Wonen / Maatschappelijke opvang
136
56
146
- Implementatie BW/MO
60
61
61
- Contractbeheer WMO
14
14
14
25
25
25
12
12
12
- Energieregeling incl. 120-130%
81
81
81
156
156
156
48
48
48
- Ontheemden Oekraïne
115
115
115
55
55
55
36
36
36
Totaal
917
908
898
2.824
2.805
2.779
1.862
1.736
1.859
Eindtotaal
15.093
15.084
15.120
22.017
21.998
22.152
11.832
11.707
11.831

* In de bijdrage van de uniforme dienstverlening is voor € 1.888.000 als onderhanden werk meegenomen. Deze bijdrage is met de jaarrekening op de balans onder de overlopende passiva als vooruitontvangen bedrag geboekt en zal in 2024 worden ingezet.
** Meerkosten 2023 als nog te ontvangen al afgewikkeld via al gefactureerde bevoorschotting 2024. 

Bijlage Projecten domein Sociaal

Terug naar navigatie - - Bijlage Projecten domein Sociaal

Projectenmonitor

Terug naar navigatie - Bijlage Projecten domein Sociaal - Projectenmonitor
Legenda
Volgens plan of afgerond Heeft aandacht of interventie nodig Gestopt (niet afgerond)
     
Projectenmonitor Sociaal Domein
Naam project en doelstelling Inhoud   Financiën   Planning   Risico's   Toelichting

Monitor Sociaal Domein

                 

Doelstelling(en)
Inzicht bieden in de voortgang in het sociaal domein op basis van de vastgestelde opgaven en bijbehorende strategische- en beleidsdoelen uit de Nota
Sociaal Domein.

                                                                                                                                                                                                            

                Risico’s: n.v.t.

Maatregelen: n.v.t.
Succespunten:
In 2024 is de eerste ‘grote monitor’ opgeleverd als interactieve PDF. Het betreft een groot aantal belangrijke indicatoren die een beeld geven van de voortgang binnen het sociaal domein van de EHZ-gemeenten. 

Tevens is de ‘kleine monitor’ opgeleverd in de vorm van het magazine ‘Sociaal Domein Vertelt’. Deze is begin 2025 met de gemeenteraden gedeeld.

Pilot Projectmatig Werken

                 

Doelstelling(en)
1. Het ontwikkelen van een uniforme werkwijze
2. Het creëren van ontwikkelkansen voor medewerkers van Domein Sociaal
3. Het projectmatig oppakken van niet-regulier werk

                 De Pilot Projectmatig Werken is gestart in 2024 voor de looptijd van één jaar. Deze is succesvol afgesloten. Een evaluatierapport met bijbehorend advies voor het doorzetten van projectmatig werken binnen Domein Sociaal is positief ontvangen door het MT-DS.

Succespunten:
De pilot is succesvol afgerond. Onderwerpen worden projectmatig opgepakt en leveren resultaten.
Knelpunten: n.v.t.

Basisregistratie Personen (BRP)

               

 

Doelstelling(en)
Gebruikmaken van de BRP conform geldende wet- en regelgeving voor eind 2024.

 

               

Er is gedurende 2024 een grote inventarisatie gedaan van lopende werkprocessen die te maken hebben met de Basisregistratie Personen. Als gevolg hiervan is een opschoonactie binnen het systeem in gang gezet en is een vernieuwde werkwijze ontworpen en geïmplementeerd. Deze werkwijze is momenteel in werking en wordt - ten behoeve van een positieve afronding - in Q2 2025 geëvalueerd en eventueel bijgesteld.
Risico’s: n.v.t.
Maatregelen: n.v.t.
Succespunten:
De opschoonactie binnen de systemen is een groot succes geweest. We kunnen stellen dat het doel van het project behaald is. De geplande evaluatie gaat de laatste eventuele problemen signaleren en oplossen.
Knelpunten: n.v.t.

Omgekeerde Verordening

               

 

Doelstelling(en)
Het doel van dit project is het onderzoeken en uitwerken van de omgekeerde verordening als leidende werkwijze binnen EHZM-verband.

 

               

Alle categorieën staan oranje gekleurd. Hieronder een korte samenvatting:

Financiën:
Er zal een investering gevraagd worden voor de realisatie van de omgekeerde verordening. In Q1 2025 wordt in kaart gebracht wat de schaal van deze investering is. Het gaat om een investering voor zowel het realiseren van de omgekeerde verordening als het realiseren van de bijbehorende werkwijze binnen de uitvoering. Dit vereist o.a. extra training en inzet.
Planning:
De planning voor het project is meermaals aangepast in verband met uitval binnen de formatie en wijzigingen in de opzet van het project. In december is een vernieuwd Project Initiatie Document vastgesteld.
Inhoud
De schaal en impact van deze opdracht is zeer groot. Voor een goede omvorming van de integrale verordening, inrichting en training van de uitvoering is externe expertise nodig. Dit punt hangt daarom samen met het punt aangegeven bij het kopje financiën. 
Risico’s: 
1) Zonder externe expertise staat het beoogde eindresultaat onder druk
2) De schaal van dit project is erg groot. De gevolgen en risico’s hiervan in kaart brengen is een langdurig proces. Dit kan invloed hebben op de planning.
Maatregelen: 
1) Er is een voorstel in de maak voor het toevoegen van externe expertise. Dit zal een financiële inbreng vragen.
2) Externe expertise (zie punt 1) zal helpen bij het managen van het te lopen proces en de bijbehorende beslismomenten. Dat zal ten goede komen van de beoogde planning.
Succespunten:
Het vastgestelde PID in december 2024 geeft meer focus aan de projectopdracht.
Knelpunten: 
Zie risico’s en maatregelen.

Kwaliteitsplan

               

 

Doelstelling(en)
Het kwaliteitsplan implementeren binnen Domein Sociaal.

 

               

De planning van dit project staat op oranje omdat deze vertraagd is. Team kwaliteit heeft een teamplan geschreven dat gaat helpen om een inhaalslag te maken in 2025.
Risico’s: 
Vanwege uitval is de prioriteit van dit onderwerp lager geworden.
Maatregelen: 
Een deel van dit project wordt opgepakt door leden van Team Kwaliteit zelf, in samenwerking met het projectbureau.
Succespunten:
Team Kwaliteit heeft een teamplan geschreven dat focus en inhoud geeft voor de implementatie van het kwaliteitsplan.
Knelpunten: Zie risico’s

Bijstandsbesluit Zelfstandigen

               

 

Doelstelling(en)
Het in kaart brengen van passende alternatieven voor het behandelen van casussen binnen de Bijzondere Bijstand Zelfstandigen (BBZ).

 

               

De planning van dit project staat op oranje omdat vanwege uitval geen prioriteit gegeven kan worden aan dit onderwerp.
Risico’s: 
De uitvoer in huidige vorm wordt gezien als kwetsbaar omdat het momenteel een solistische functie met specifieke expertise betreft. Deze wordt nu extern ingeregeld.
Maatregelen: 
De maatregel is het projectdoel. Vanwege de huidige prioritering is deze maatregel niet toereikend.
Succespunten: n.v.t.
Knelpunten: Zie risico’s

Eigen Bijdrage Oekraïne

               

 

Doelstelling(en)
Inrichten en uitvoeren van de Eigen Bijdrage Oekraïne.

 

               

Vanaf januari 2025 wordt een verplichte eigen bijdrage gevraagd van Oekraïners die in een gemeentelijke opvang verblijven, mits ze een inkomen hebben boven een normbedrag die past bij hun werk- en gezinssituatie.
Risico’s: n.v.t.
Maatregelen: n.v.t.
Succespunten:
De inrichting is voltooid. Het werkproces en de verwerking hiervan wordt momenteel gemonitord om eventuele problemen snel op te lossen.
Knelpunten: n.v.t.

Hersteltermijnen

               

 

Doelstelling(en)
1. Conformeren aan wetgeving
2. Optimaliseren proces
3. Verbreden van kennis
4. Verbetering dienstverlening

 

               

Risico’s: geen
Maatregelen: geen
Succespunten: proces nu conform wetgeving en rechtspraak, alle documenten zijn aangepast, verdieping gegeven aan de teams.
Knelpunten: implementatie documenten stagneert vanwege te weinig fte’s bij documentbeheer.

Begrijpelijke taal

               

 

Doelstelling(en)
Verbetering dienstverlening

               

Risico’s: geen
Maatregelen: geen
Succespunten: 4 van de 5 stappen zijn voltooid, advies en aanbevelingen (stap 5) is gaande
Knelpunten: geen

Nieuw Primair besluit

               

 

Doelstelling(en)
1. Conformeren aan wetgeving
2. Optimaliseren proces
3. Verbreden van kennis
4. Verbetering dienstverlening

               

Risico’s: geen
Maatregelen: geen
Succespunten: proces nu conform wetgeving en rechtspraak, alle documenten zijn aangepast, verdieping wordt gegeven aan de teams.
Knelpunten: geen

Handhaving

               

 

Doelstelling(en)
1. Conformeren aan wetgeving
2. Optimaliseren proces
3. Verbreden van kennis
4. Verbetering dienstverlening

               

Risico’s: geen
Maatregelen: geen
Succespunten: pilot start 3 maart 2025, verdieping wordt gegeven aan de teams
Knelpunten: te weinig fte’s bij handhaving

Website Minima en BB

               

 

Doelstelling(en)
1. Conformeren aan wetgeving
2. Verbetering dienstverlening

               

Risico’s: geen
Maatregelen: geen
Succespunten: verwijzingen naar minimaregelingen nu conform wetgeving en rechtspraak. Implementatie gaande
Knelpunten: geen

Aanvraagprocedures SD

               

 

Doelstelling(en)
1. Conformeren aan wetgeving
2. Optimaliseren proces
3. Verbreden van kennis
4. Verbetering dienstverlening

 

               

Risico’s: juridische risico’s bij digitalisering en robotisering van de procedures
Maatregelen: juridisch advies gegeven en mogelijkheden omschreven
Succespunten: nog geen
Knelpunten: wachtend op andere projectgroepen

Maatregelen

               

 

Doelstelling(en)
1. Conformeren aan wetgeving
2. Optimaliseren proces
3. Verbreden van kennis
4. Verbetering dienstverlening

               

Risico’s: geen
Maatregelen: geen
Succespunten: conformeren aan wetgeving en rechtspraak is gaande
Knelpunten: geen

Boete en Artikel 17 PW

               

 

Doelstelling(en)
1. Conformeren aan wetgeving
2. Optimaliseren proces
3. Verbreden van kennis
4. Verbetering dienstverlening

               

Risico’s: niet geheel conformeren aan wetgeving en rechtspraak
Maatregelen: juridisch advies gegeven en mogelijkheden omschreven
Succespunten: nog geen
Knelpunten: politieke keuzes en belangen

Oekraïne

               

 

Doelstelling(en)
1. Conformeren aan wetgeving
2. Optimaliseren proces
3. Verbetering dienstverlening

 

               

Risico’s: geen
Maatregelen: geen
Succespunten: proces nu conform wetgeving, aanpassen documenten is gaande
Knelpunten: deadline en bezetting JKM

Ontheffingen

               

 

Doelstelling(en)
1. Conformeren aan wetgeving
2. Verbreden van kennis
3. Optimaliseren proces
4. Verbetering dienstverlening

               

Risico’s: geen
Maatregelen: geen
Succespunten: nog geen
Knelpunten: geen

Alleenverdienersproblematiek

               

 

Doelstelling(en)
1. Conformeren aan wetgeving
2. Verbreden van kennis
3. Optimaliseren proces
4. Verbetering dienstverlening
 

 

               

Risico’s: geen
Maatregelen: geen
Succespunten: proces nu conform wetgeving en rechtspraak, alle documenten zijn aangepast, verdieping wordt gegeven aan de teams.
Knelpunten: geen

Project IIT deel II

               

 

Doelstelling(en)
1. Conformeren aan wetgeving
2. Verbreden van kennis
3. Optimaliseren proces
4. Verbetering dienstverlening

 

               

Risico’s: niet geheel conformeren aan wetgeving en rechtspraak
Maatregelen: Pilot verlengd middels collegebesluit, gefaseerd doorvoeren van wijzigingen
Succespunten: alle documenten zijn aangepast, verdieping is gegeven aan de teams, werkafspraken en werkinstructies zijn vernieuwd
Knelpunten:  te weinig fte’s in uitvoerende team, deels afhankelijk van draagvlak ander team.

Het inrichten van casusregie en procesregie binnen de Wmo

               

 

Doelstelling(en)
Het realiseren van casusregie en procesregie binnen de Wmo


Resultaten
1. Er duidelijkheid bestaat over wat onder casusregie en procesregie wordt verstaan.
2. Er duidelijkheid bestaat over wie casusregie uitvoert.
3. Er duidelijkheid bestaat over wat er verwacht wordt van een casusregisseur.
4. De casusregisseur de kennis en vaardigheden heeft om casusregie uit te kunnen voeren. 
5. Er afstemming en werkafspraken bestaan tussen procesregie en casusregie.  

               

Risico’s: Personeelsverloop kan leiden tot verlies van essentiële kennis en expertise.
Maatregelen: Jaarlijkse training en supervisie worden gecontinueerd om vaardigheden en kennis bij uitvoerders op peil te houden, ongeacht personeelsverloop.
Succespunten:
- Zorgaanbieders voeren casusregie uit volgens de gemaakte afspraken.
- Afdeling Veiligheid neemt de procesregie op zich.
- Beschrijving en commitment over casusregie en procesregie zijn vastgelegd.
- Intervisie is gestart en de afstemming tussen zorg en veiligheid is georganiseerd.
Knelpunten: De procesregie bij complexe zorgcasussen dient te worden uitgebreid. Afdeling Veiligheid zet hier een gerichte interventie op in.

Toezicht rechtmatigheid

               

 

Doelstelling(en)
Eind 2024 een team formeren die verantwoordelijk is voor het toezicht op rechtmatigheid binnen de P-wet, Wmo (incl. beschermd wonen) en de Jeugdwet.

 

               

Risico’s: Personeelsverloop kan leiden tot verlies van kennis, terwijl specifieke vaardigheden en expertise essentieel zijn voor deze functie. Aangezien er landelijk een tekort is aan ervaren toezichthouders, vereist de inwerkperiode van nieuwe medewerkers een investering in opleiding en ontwikkeling. Binnen de ombuiging is extra capaciteit aangevraagd om meer toezichtonderzoeken uit te kunnen voeren.
Maatregelen: Om de kennis en kwaliteit van toezichthouders te waarborgen, wordt ondersteuning geboden door middel van een training-on-the-job.
Succespunten:
- 11 toezichtonderzoeken naar rechtmatigheid uitgevoerd
- 12 screenings PGB Wmo (vanaf oktober 2024)
- 6 screenings maatwerk Jeugd (vanaf oktober 2024)
- Werkprocessen en werkinstructies opgesteld.
- Samenwerking en afstemming met andere disciplines vastgelegd en worden conform deze richtlijnen uitgevoerd. Gestart met onderzoeken naar samenwerkingsvorm in de regio (Putten, Oldebroek, Nunspeet en Elburg)
Knelpunten: Vanwege de vereiste specifieke kennis is ervoor gekozen om eerst ervaring op te doen binnen de Wmo en Jeugd, met de mogelijkheid tot uitbreiding naar Participatie op een later moment. Hierdoor richt het huidige team zich nog niet op organisaties binnen de P-wet. Dit staat los van het toezicht op onrechtmatigheid bij individuen, dat al jarenlang wordt uitgevoerd als onderdeel van de reguliere werkzaamheden binnen de Participatiewet.

Effectief en efficiënt werken

               

 

Doelstelling(en)
1. Het streven naar een eerlijke en werkbare werkverdeling, zodat onder normale omstandigheden geen wachtlijsten ontstaan.
2. Zorgen dat wachttijden binnen de wettelijke termijnen blijven.
3. Voldoende tijd voor klantmanagers om zorgvuldig onderzoek te doen.
4. Het bevorderen van kwaliteit en werkplezier.

 

               

Risico’s: Vertraging in de besluitvorming over ombuigingen kan leiden tot vertraging in het project.
Maatregelen: Er zijn extra middelen aangevraagd binnen de ombuiging om eventuele vertragingen op te vangen.
Succespunten: Implementatie van de intakeprocedure, opstellen van werkinstructies, verlenging van indicatieperiodes, uniformere werkwijze en ontwikkeling van een dashboard.
Knelpunten: Veranderingen in de werkwijze kunnen tijdelijk zorgen voor extra werkdruk binnen de uitvoering.
NB: Is het mogelijk om de doelstellingen bij te stellen om beter aan te sluiten bij de actuele situatie en uitdagingen.